De Val - Verenigingsbeweging Unificationism Sun Myung Moon Het Beginsel

Visie > Het Beginsel in hoofdlijnen
DE VISIE

De val van de mens

Diep van binnen heeft ieder mens een groot verlangen naar goedheid en zuiverheid. Maar terwijl we ons best doen om goed te leven, merken we dat er een kracht in ons werkt die lijnrecht tegen dit zuivere verlangen indruist. Door deze eeuwenlange tegenstrijdigheid in ieder mens was er tot nu toe niemand die het door God ontworpen doel voor de schepping van de mens vervulde. Ook de wereld om ons heen is daardoor niet in orde en vol pijn en tegenstrijdigheden.

Hoe kon het kwaad in het universum zo sterk worden en hoe komen we te weten wat de wortel is van de problemen die de mensheid teisteren? Onze bevrijding zal ook Gods bevrijding zijn: wanneer dit probleem definitief wordt opgelost, zal ook God zelf kunnen genieten van een onbelemmerde relatie van liefde met mensen die Zijn wezen, karakter en hart weerspiegelen. Het Beginsel legt uit hoe de weg van de eerste mensen naar geestelijke volwassenheid werd geblokkeerd, waardoor zij een natuurlijk en noodzakelijk groeiproces nooit doorliepen. De eerste mensen hadden een gezin moeten vormen met God als centraal punt, dan hadden zij met Hem als eeuwige bron van ouderlijke liefde een onverwoestbare band gevormd; dan zou de mensheid vanaf het begin uit Gods bloedlijn (afstammingslijn) voortgekomen zijn. Maar door de Val werd God uit deze centrale, ouderlijke positie verstoten en werden de mensen weeskinderen. Deze tragische gebeurtenis aan het begin van de menselijke geschiedenis veroorzaakte een diepe geestelijke duisternis en een totale onwetendheid en primitiviteit bij de mens. Het kwaad - een kracht die de mens en de schepping tracht te besturen volgens beginselen die het exacte tegendeel van Gods scheppingsbeginselen zijn  - werd door de Val van de mens een realiteit.

Mensen leven in onwetendheid omtrent hun ware identiteit, hun afkomst en alles wat zij verloren hebben. God zelf beseft de pijn van dit alles het meest: Hij voelt diep verdriet om zijn verloren kinderen en de verloren wereld, maar de gevallen mens weet dit niet. God heeft onophoudelijk gewerkt om de mensen terug te brengen naar hun ware thuis, het domein waar Gods liefde regeert.

Lees meer over:

>> De wortel van het kwaad
>> Motief en verloop van de menselijke Val
>> Gevolgen van de Val