Persverklaring - Sun Myung Moon - 1920 - 2012 - Verenigingsbeweging Unificationism Sun Myung Moon Het Beginsel

Persverklaring - Sun Myung Moon - 1920 - 2012

Berichten uit de samenleving

Sun Myung Moon
1920 - 2012

Wij danken reverend dr. Sun Myung Moon

De internationale Verenigingsbeweging heeft op indrukwekkende wijze afscheid genomen van haar  oprichter en geestelijk leider, de op 3 september in Korea op 92-jarige leeftijd overleden reverend dr. Sun Myung Moon. De plechtige uitvaartceremonie vond plaats op 15 september in Gapeyong, Zuid Korea. Er is een einde gekomen aan een indrukwekkend en toegewijd leven. Wij danken Vader Moon voor het nieuwe perspectief dat hij ons heeft laten zien, dat ons leven en de wereld op een buitengewone manier heeft verrijkt en veranderd. Op 25 september vond in Den Haag een plechtige viering plaats ter nagedachtenis aan Vader Moon's leven vol toewijding.

Persverklaring bij het overlijden van Sun Myung Moon

Tienduizenden wonen uitvaart Sun Myung Moon bij

Op zaterdag 15 september vond de plechtige uitvaartceremonie plaats van rev. dr. Sun Myung Moon, oprichter van de wereldwijde Verenigingsbeweging, die op 3 september op 92 jarige leeftijd overleed na een ziekbed van enkele weken. De ceremonie – Seung Hwa ceremonie genoemd, het vieren van het opnemen van de overledene in de geestelijke wereld waar een vreugdevol nieuw begin gemaakt wordt – vond plaats in het eigen stadion van de beweging in Gapeyong, Zuid Korea, en werd bijgewoond door 30.000 leden en sympathisanten van de internationale Verenigingsbeweging van dr. Moon.

Onder de vanuit de hele wereld samengestroomde aanwezigen bevonden zich enkele voormalige staatshoofden, tientallen parlementsleden en vele vertegenwoordigers van de wereldreligies, zoals katholieke priesters en hindoeïstische en boeddhistische religieuze leiders, velen herkenbaar aan hun traditionele kleding. Enkelen van hen, waaronder voormalig president van Albanië Alfred Moisiu en Brits senator Lord Tarsem King, gaven in korte toespraken blijk van hun waardering voor de persoonlijkheid en het vredeswerk van dr. Moon, die zij o.a. ‘een belangrijke spirituele gids voor de mensheid’ noemden.

Rev. Moon heeft als oprichter en geestelijk leider van de 'Tongil-Gyo Verenigingsbeweging', beter bekend onder de naam Verenigingskerk, de publieke opinie decennia lang bezig gehouden. Veel aandacht trokken telkens weer de grote huwelijksceremonies, waarbij duizenden echtparen - zowel pasgehuwden als reeds langer getrouwden - tegelijkertijd de huwelijkszegen ontvingen en elkaar eeuwige huwelijkstrouw en een leven in dienst van God en de samenleving beloofden.
Minder bekend is dr. Moon's werk als oprichter en inspirator van tal van organisaties die hij stichtte om wereldvrede te bevorderen vanuit verschillende achtergronden en invalshoeken. Enkele voorbeelden zijn de Women's Federation for World Peace (WFWP), de Professors' World Peace Academy (PWPA), het project 'World Peace Cup' (vrede door voetbal) en de
'Universal Peace Federation' (UPF). Voor meer inzicht in het werk van Sun Myung Moon als bruggenbouwer tussen groepen mensen en tussen religies klik hier

Verzoeningsmissie met het Noorden

Hyung Jin Moon (33), jongste zoon van dr. Moon en beoogd opvolger, verbleef eerder in de week enkele dagen in Noord Korea, waar hij de condoleances van Noord Koreaanse hoogwaardigheidsbekleders ontving in de eigen Vredesambassade van de beweging in de hoofdstad Pyongyang. In de ambassade, waar hij tevens sprak met familieleden van de overledene waaronder zijn vaders jongste zus , was ook een krans bezorgd van Noord Korea’s huidige jonge leider Kim Jong-un. In december was Hyung Jin Moon nog in het Noorden voor de begrafenis van president Kim Yong Il, vader van de huidige leider. Sinds Sun Myung Moon’s heroïsche ontmoeting met dictator Kim Il Sung in 1991 is er sprake van een groeiende vertrouwensband tussen de leiding van Noord Korea en de Verenigingsbeweging, een unieke situatie voor het uiterst gesloten bewind in het Noorden. Lees het artikel hierover via deze link

Historisch keerpunt

Reverend Moon's echtgenote Hak Ja Han en hun kinderen zijn vastbesloten om het werk van deze nobele vredestichter en inspirator voort te zetten. Weduwe Hak Ja Han Moon sprak op 17 september - twee dagen na de plechtige uitvaart - de verzamelde leden en internationale gasten toe. Hierbij riep zij op tot een krachtig nieuw begin voor de beweging en haar wereldwijde vredeswerk. Mevrouw Moon zei dat er na het overlijden van haar man sprake is van een ‘historisch en revolutionair keerpunt in de geschiedenis van de beweging ’. Zij beklemtoonde dat nu haar man is overgegaan naar de geestelijke wereld, hij ‘op een geheel nieuwe manier leiding kan geven aan Gods werk om deze wereld te veranderen in een wereld van goedheid’.

Lees meer over het plechtige afscheid van Vader Moon.

Meer informatie over het levenswerk van reverend dr. Moon kunt u nalezen in het artikel van de Washington Times van 3 september. Ga naar de link: Washington Times Artikel

Condoleanceregister

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

* ) Klik hier voor de Nederlandse afdeling van de Universal Peace Federation